FORMBRÖD 2 st



Ingredienser:
50 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja + olja till formarna
15 dl vetemjöl (min vava trogen bytte jag ut ca 2 dl mot grahamsmjöl för att få lite mer fibrer)

Gör så här:
Lös upp jästen i vattnet och blanda i övriga ingredienser. Arbeta degen i minst 5 min, den ska vara ganska lös. Låt jäsa ca 30 min. pensla två 2-liters formar med olja. Stjälp mer degen i formarna, den ska inte tas upp och knådas mer. Låt jäsa i ytterligare ca 30 min. Grädda i nedersta delen av ugnen ca 40 min i 200° ugnsvärme. Stjälp upp bröden och låt svalna.
(recept från Allt om Mat)

Kommentarer
Postat av: Annelie

Mmmmm... vad smarriga alla dina bröd ser ut. Önskar att jag tog mig tid att baka själv.



Jahaja... å nu kurrar magen igen då...



Ha en härlig måndag!

2011-03-28 @ 09:02:25
URL: http://byannelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0