ANISBRÖD 3 st



Ingredienser:
50 g jäst
1/2 dl mörk sirap
5 dl vatten(fingervarmt)
2 msk olja
2 tsk salt
2 tsk hel anis, mortlad
1 1/2 dl grovt rågmjöl
ca 12 dl fullkornsvetemjöl
vatten att pensla med
2 tsk blandade hela brödkryddor, t ex fänkål, anis och kummin

Gör så här:
Blanda allt utom en liten del vetemjöl som sparas till utbakning, arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa ca 30 min. Dela degen i bitar och forma limpor med spetsiga kanter, lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 30-35 min. sätt ugnen på 250°, pensla bröden med vatten ochströ över mortlade brödkryddor och lite mjöl. Skåra bröden med vass kniv. Släng in lite vatten i ugnenoch grädda i nedre delen av ugnen i 5 min. sänk värmen till 200° och fortsätt grädda i ca 25 min.
(receptet kommer från Allt om Mat)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0